Improving methodological support for balanced development of the regional market for consumer goods
- Authors: Sheleg N.1, Romanovich S.2
- 
							Affiliations: 
							- Belarus State Economic University (BSEU)
- A.S. Pushkin Brest State University
 
- Issue: No 2 (2024)
- Pages: 125-135
- Section: REGIONAL DEVELOPMENT
- URL: https://cardiosomatics.ru/0207-3676/article/view/673804
- DOI: https://doi.org/10.31857/S0207367624020095
- ID: 673804
Cite item
Abstract
With growing sanctions pressure and geopolitical uncertainty, the stability of regional socio-economic systems is decreasing, and ensuring the balanced development of regional markets for consumer goods becomes a necessity. The article defines the features of the balanced development of the regional consumer goods market. In order to improve the methodological support for the balanced development of the market under study, a system of indicators is proposed, which includes indicators of the conditions of supply and demand. To ensure methodological unity in the work, the objectives of improving the tools for assessing the balanced development of the regional consumer goods market are clarified; a set of tasks that are consistently implemented using the appropriate planning tools is updated.
Keywords
Full Text
 
												
	                        About the authors
Nikolay Sheleg
Belarus State Economic University (BSEU)
							Author for correspondence.
							Email: sheleg-na@mail.ru
				                					                																			                								
Grand Ph.D. in Economics, Professor
Belarus, MinskSvetlana Romanovich
A.S. Pushkin Brest State University
														Email: Ptaschkas@mail.ru
				                					                																			                								
Senior Lecturer at the Department of Philosophy and Economics
Belarus, BrestReferences
- Райзберг Б.А., Лозовский Л.Ш., Стародубцева Е.Б. Современный экономический словарь. М.: ИНФРА-М, 2006. 427 с.
- Мякшин В.Н., Песьякова Т.Н., Мякшина Р.В. Сбалансированность и пропорциональность социально-экономического развития региона как реализация регулирующей функции управления // Региональная экономика: теория и практика. 2015. № 22. С. 31–41.
- Татаркин А.И., Татаркин Д.А. Саморазвитие регионов в контексте федеративных отношений // Пространственная экономика. 2008. № 4. С. 60–70.
- Горбунов Ю.В. Понятие устойчивого развития в экономике и управлении // Вестник университета. 2013. № 12. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ponyatieustoychivogo-razvitiya-v-ekonomike-i-upravlenii (дата обращения: 12.11.2023).
- Романович С.П. Развитие регионального рынка потребительских товаров: методика оценки / С. П. Романович // Весн. Брэсц. ун-та. Сер. 2, Гiсторыя. Эканомiка. Права. 2022. № 1. С. 95–101.
- Шелег Н.С. Приоритетные направления развития потребительского рынка Беларуси // Научные труды Белорусского государственного экономического университета / М-во образования Респ. Беларусь, Белорусский гос. экон. ун-т; [редкол.: В.Н. Шимов (гл. ред.) и др.]. Минск: БГЭУ., 2018. Вып. 11. С. 468–477.
- Шелег Н.С., Андрос Е.В. Диагностическая оценка современного потребительского рынка Республики Беларусь // Общество и экономика. 2023. № 11. С. 125–139.
Supplementary files
 
				
			 
					 
						 
						 
						 
						 
									

 
  
  
  Email this article
			Email this article 
 Open Access
		                                Open Access Access granted
						Access granted